STRATEGICKÉ PLÁNY ROZVOJE
Vážená paní starostko, vážený pane starosto,
pomalu se blíží konec
stávajícího plánovacího období 2007 – 2013, ve kterém měly obce i
mikroregiony možnost čerpat nemalé finanční prostředky z evropských
strukturálních fondů. Zároveň jsou již známy některé předběžné
výsledky Sčítání lidu, domů a bytů 2011 až do úrovně obcí. Je tedy
nejvyšší čas i příhodné období pro aktualizaci či tvorbu nových
strategických plánů rozvoje měst, obcí i mikroregionů (vč. místních
akčních skupin - MAS), v jejichž analytické části by se již objevila
aktuální data ze sčítání 2011 a zároveň by ve strategické části
mohly být stanoveny nové priority a opatření pro rozvoj území
v následujícím plánovacím období 2014 – 2020. Tvorba strategických
dokumentů je dlouhodobou záležitostí a je proto vhodné zahájit práce
na nich co nejdříve. Vzhledem k poslednímu vývoji požadavků řídících
orgánů, které mají na starosti alokaci finančních prostředků (např.
ministerstva, SZIF apod.), je možné předpokládat, že v následujícím
plánovacím období bude existence plánů či strategií rozvoje nezbytná
pro získání dotací. Dokumenty týkající se strategického rozvoje
území vznikají v současnosti na úrovni ČR i na úrovni Kraje
Vysočina.
RRAV, z.s.p.o., která byla
zřízena mj. z iniciativy Sdružení obcí Vysočiny, nabízí zpracování
strategických rozvojových dokumentů měst, obcí, mikroregionů i MAS.
Vychází přitom ze svých bohatých zkušeností s jejich tvorbou
v minulých letech, především právě v době před začátkem předchozího
zkráceného a stávajícího plánovacího období (2001 – 2006). Za
přijatelné ceny nabízíme zpracování dokumentů dle Vašich představ,
např. v následující struktuře:
- Analytická část – charakteristika
území z hlediska přírodních, demografických, kulturních podmínek
a předpokladů pro rozvoj cestovního ruchu, občanské vybavenosti
a technické a dopravní infrastruktury
- SWOT analýza – souhrn slabých a
silných stránek, příležitostí a ohrožení pro rozvoj území
- Dotazníkové šetření – tvorba
dotazníku, zpracování výsledků a jejich vyhodnocení
(obyvatelstvo, podnikatelé, poskytovatelé služeb, hlavní aktéři
regionálního rozvoje)
- Strategická část – formulace vize,
priorit a opatření pro rozvoj území, provázání s konkrétními
investičními akcemi, nalezení vhodných dotačních programů
- Prezentace výsledků a výstupů před
zástupci vedení obce i před veřejností
-
Další služby dle
individuální dohody
V případě zájmu se obracejte na:
RNDr. Bc. Šárka Palcrová
RRA Vysočina, z.s.p.o.
Křížová 2, 586 01 Jihlava
e-mail:
palcrova@rda-vysocina.cz
Tel.: +420 567 578 505, 731 447 173
Přípravě koncepčních rozvojových dokumentů se
naše agentura věnuje od svého vzniku. Naší snahou je při zpracování
v maximální míře reflektovat potřeby a záměry v území a zároveň
reagovat na aktuální vývoj v oblasti grantových programů EU a ČR.
Mezi rozvojové dokumenty připravované naší agenturou patří:
- Strategické plány rozvoje mikroregionů
(realizované akce –
zde)
- Strategické plány rozvoje měst a obcí
(realizované akce –
zde)
- Integrované územní strategie rozvoje
venkova pro MAS (realizované akce –
zde)
- Rozvojové studie - cestovního ruchu,
cyklotras, brownfields aj. (realizované akce –
zde)
Význam
strategického plánu:
Strategický plán rozvoje města (mikroregionu)
lze ve stručnosti charakterizovat jako významný koncepční dokument,
jehož úkolem je sjednotit pohled na celkový rozvoj dotčeného území,
definovat dlouhodobé cíle a priority a návazně dále navrhnout
konkrétní projekty vč. způsobu realizace a financování. Existenci
strategického plánu však můžeme vnímat také jako výrazný „pomocný
nástroj“ pro získání finančních prostředků z fondů EU i ČR a to
zejména z těchto důvodů:
-
Profil města
(mikroregionu), jako nedílná část strategického plánu, poskytuje
důležité analytické informace o území, které lze velmi vhodně
využít v rámci přípravy žádosti (především studie
proveditelnosti). Stěžejní částí žádosti z pohledu dalšího
hodnocení je definování trhu a poptávky, kvalitní zdůvodnění
významu a dopadu projektu k celkovému rozvoji území apod. Kvalitně
vypracovaný profil může výrazným způsobem napomoci ke správné
formulaci a zdůvodnění daných bodů žádosti a následně tedy přispět
k vyššímu bodovému ohodnocení celého projektu.
-
Odkaz na existenci strategického plánu a
návaznost projektu na konkrétní prioritu a opatření, popř.
zakomponování projektu ve strategickém plánu je v řadě fondů EU
součástí hodnotících tabulek (hodnotí se, zda projekt je součástí
dlouhodobé koncepce).
-
Proces zpracování strategického plánu sebou
často přináší „rozhýbání“ aktivit v oblasti hledání a přípravy
projektů do fondů EU. V období zpracování strategického plánu jsou
nalezeny a následně konzultovány již konkrétní rozvojové záměry v
území. Dochází k určení správného směru přípravy, specifikaci
úlohy jednotlivých subjektů a zahájení spolupráce s případnými
partnery projektu. Společně se strategickým plánem se tedy
paralelně připravují vybrané projekty do fondů EU.
|